勝利至上主義とナラティブ、どちらが優勢か?Which prevails: win-at-all costs or narrative?

2024.10.07 未分類

中日ドラゴンズは3年連続最下位でも、負けても増える観客数(230万人超)で、直感に反する。勝利至上主義とナラティブ(物語性)、どちらが人生で優勢な価値観か?

研究室主宰者として、申請書や論文での勝ち筋は知らないといけない。一方で子どもが運動会で負けても、物語性から面白さを感じる。物語を制することが、実は両立した勝ち筋か。

The Chunichi Dragons, despite finishing last for three consecutive years, still drew over 2.3 million fans. Increasing attendance even with losses defies intuition. Which prevails in life: the win-at-all-costs mentality or narrative (storytelling)?

As a PI, I should know the path to victory in grant applications and papers. Even when children lose at a sports day, we can find enjoyment in the narrative. Mastering the narrative is a path to achieving both.


研究室での論文指導: 個別添削の課題と限界Academic Writing Supervision in Research Labs: Challenges and Limits of Individual Feedback

2024.10.04 未分類

自分が良いと思っている教育は、すべての外に出る原稿を直轄で編集、コメントすることです。ただ量が多くて、締切が近いと、アップアップはする。

どうしても一回では終わらないし、ラボの人数も30人はいますからね。校正がこなせるサイズが、一人で高等教育ができる上限でしょう。私は40人?

Quality education, in my opinion, involves personally editing and commenting on all outgoing manuscripts. However, when the volume is high and deadlines are approaching, I become overwhelmed.

It’s impossible to finish in one round, and with around 30 people in the lab, it’s quite a task. The number of manuscripts one can properly proofread likely corresponds to the upper limit of students one can effectively supervise in higher education. For me, perhaps it’s 40 students?

画像:Playground 3で生成したオリジナルイラスト


パキスタンからの留学生2名が修士課程で当研究室に参加Two new international students from Pakistan

2024.10.03 未分類

今日から、新しくパキスタンからの留学生2名が修士課程で当研究室に参加です。画像は新メンバーとの記念撮影です。豊橋へようこそ!私は全力で支援しますので、一緒に素晴らしい研究成果を出していきましょう。

#留学生#国際交流#豊橋技術科学大学

Today, we are welcoming two new international students from Pakistan joining our lab as master’s students. The image shows a commemorative photo with our new members. Welcome to Toyohashi! I will support you wholeheartedly, so let’s work together to achieve great research results.

#InternationalStudents#CulturalExchange#ToyohashiUniversityOfTechnology


早期研究室配属のための研究室見学Research laboratory visit for early assignment

2024.10.01 未分類

大学への通勤中、彼岸花とタマスダレが秋の訪れを告げていました。

朝、B3学生が早期研究室配属希望。毎年あるわけではなく、私も緊張。「論文を書ける研究室が良い」と意欲的な学生に感心。事前に調べてくれていたのも嬉しい。

当研究室への希望に感謝し、参加への期待を感じた秋の一日でした。

On my way to the university, spider lilies and rain lilies heralded the arrival of autumn.

This morning, a third-year undergraduate student expressed interest in early lab assignment. It doesn’t happen every year, so I felt a bit nervous too. I was impressed by the student’s enthusiasm, saying he “wants a lab where he can write papers.” I was also pleased that he had researched our work in advance.

Grateful for his interest in our lab and feeling hopeful about his potential participation, it was truly an autumn day filled with anticipation.


シンガポールSUTDでの半年を振り返るReflecting on six months at SUTD in Singapore

2024.09.29 未分類

本日の帰国に合わせ、シンガポールSUTDでの半年を振り返る。

2拠点生活の仕事先として好適。英語環境、良好な治安、充実した設備で仕事に集中できる。家賃が課題となるも、日本との往来は容易。日本のラボ(30人程度)の維持はやや難。ただ新しい視点を得て、思考の幅は広がる。

Reflecting on six months at SUTD in Singapore as I return home today.

An ideal workplace for a dual-base lifestyle. English-speaking environment, good security, and excellent facilities allow for focused work. Rent is challenging, but travel to Japan is easy. Maintaining the lab in Japan (about 30 people) is somewhat difficult. However, gaining new perspectives has broadened my thinking.


研究費申請、難易度高すぎ問題 The difficulty of research grant applications is a serious issue.

2024.09.28 未分類

研究費申請、難易度高すぎ問題。学生が学振特別研究員に応募してくれたけど、採択率10%強。回数制限もあるから、ゲームで例えると超難関ステージ。

私が最近挑戦した研究費は5%だよ。不採択でした。

ただ採択率50%の奨学金や研究費もあり、そっちを探すのも手。低確率では回数増えて疲労する。たまには簡単なステージでライフ回復も大切。

The difficulty of research grant applications is a serious issue. Students applied for the JSPS Research Fellowship, but the acceptance rate is just over 10%. With limited application attempts, it’s like an ultra-hard stage in a game.

The research grant I recently applied for had a 5% acceptance rate. I wasn’t successful.

However, there are scholarships and research grants with acceptance rates around 50%, which might be worth exploring. Low probability applications increase fatigue due to multiple attempts. Sometimes, it’s important to recover your life points with an easier stage.


2024年度10月のメンバー表を更新しました

2024.09.28 未分類

9/28時点の情報に基づいています。


海外から修士論文の中間発表会にオンラインで参加 I joined the master’s thesis interim presentation online from abroad.

2024.09.27 未分類

海外から修士論文の中間発表会にオンラインで参加。グラフは若干見えにくいが、概要もあるため対応可。

研究室の修士学生5名は良い発表に進化。みんな成長してるわあ👏

遠隔指導でも、対面とやることは不変。発表資料へのフィードバックが効果的。遠隔で私の顔が見えない分、良い点を褒めるのは必須か💻感情面をケアすれば、距離を無効化できます✨

I joined the master’s thesis interim presentation online from abroad. Graphs are a bit hard to see, but manageable with the provided abstract.

Our five master’s students have evolved to give great presentations. They’ve all grown so much! 👏

Remote supervision doesn’t change the process. Feedback on presentation materials is effective. Since they can’t see my face, praising good points might be crucial 💻 By addressing emotional aspects, we can nullify distance ✨


シンガポールポリテクのILF 2024で発表Presented at ILF 2024 at Singapore Polytechnic

2024.09.25 未分類

シンガポールポリテクのILF 2024で発表。ChatGPT活用教育が主流の中、私の設計ものづくり教育は異色。AIは便利だが、概念操作に留まる。実体操作には実物が不可欠。

会場から、レーザーカッターへの質問ありがとう。ものづくりは、小さい難しさの集合が参入障壁だと気が付かされるね。

Presented at ILF 2024 at Singapore Polytechnic. While ChatGPT-assisted education was mainstream, my design and manufacturing education stood out as unique. AI is useful but limited to conceptual operations. Physical objects are essential for hands-on manipulation.

Thanks for the questions about laser cutters from the audience. It made me realize that manufacturing is a collection of small challenges, which creates an entry barrier.


豊橋技術科学大学、学部1年生向けの「機械工学入門」Introduction to Mechanical Engineering’ for first-year students at Toyohashi University of Technology!

2024.09.23 未分類

豊橋技術科学大学、学部1年生向けの「機械工学入門」の授業を1回担当することになりました!90分の授業ですが、何が面白い?分かりやすい?

「機械工学」とはいえ、最近の動きの中心は、「人とAIの相互作用!?将棋の藤井聡太もそうだよね」という気が付きがありました。それを拡張した5エージェントモデルの図を作りました。話を楽しんでもらえるといいですね。

I’ve been assigned to teach one session of ‘Introduction to Mechanical Engineering’ for first-year students at Toyohashi University of Technology! It’s a 90-minute class, but what’s interesting? What’s easy to understand?

Although it’s ‘Mechanical Engineering,’ I realized that the recent focus is on ‘Human-AI interaction! Like Sota Fujii in shogi’ Based on this idea, I created a diagram of an expanded 5-agent model. I hope the students will enjoy the discussion.


豊橋技術科学大学

機械工学系

機械工学系 マイクロ・ナノ機械システム研究室

国立大学法人 豊橋技術科学大学

ハイスループットマイクロ・ナノ工学研究室

〒441-8580 愛知県豊橋市天伯町雲雀ヶ丘1-1

E-mail: web-info@hmn.me.tut.ac.jp

Copyright © 豊橋技術科学大学 ハイスループットマイクロ・ナノ工学研究室


Deprecated: 関数 the_block_template_skip_link は、バージョン 6.4.0 から非推奨になりました ! 代わりに wp_enqueue_block_template_skip_link() を使用してください。 in /var/www/ssldocs/wp/wp-includes/functions.php on line 6121